Laatste nieuws

Dinsdag 29 en woensdag 30 oktober 2019

Vanmorgen was het heerlijk uitslapen maar helaas was wel de laatste dag aangebroken op Balie. Na het ontbijt ben ik nog even kort voor het laatst naar het strand gewandeld. We zouden om 12:00 uur de kamers moeten verlaten en om 16:00 uur zouden we worden opgehaald voor de laatste trip op Balie naar het vliegveld in Denpasar. De koffer en de handbagage konden we na 12:00 uur brengen naar de receptie die ze vervolgens brachten naar de kofferkamer. Met de zwembroek aan gingen we met een vrij grote groep van ons reisgezelschap lunchen. Voor mij was het de laatste keer snoepen van de heerlijke saté op Balie. Na de lunch gingen we met zijn allen terug naar het zwembad.

Ik onder de grote parasol voor het zonnetje en op een stevige ligbank. Flesje bier erbij en af en toe een plons in het water van 28 graden warm. Omstreeks 15:00 uur ging ik mijn koffer en handbagage ophalen bij de receptie. Me omkleden deed ik daar op het toilet. Om vier uur 's-middags werden we met een klein busje opgehaald. De koffers gingen in een kleine vrachtwagen. De rit naar het vliegveld duurde ongeveer een half uur. Men had dus ruim de tijd genomen voor deze rit omdat er weleens files kunnen zijn in Denpasar. Het inchecken kon pas vanaf half zes. We waren dus één uur te vroeg voor het inchecken. De chauffeur en reisleidster die meegereisd was lieten ons bij de vertrekhal uit en waren daarna verdwenen zonder het geven van een aanwijzing waar naar toe. Binnen werd geïnformeerd waar we moesten inchecken. De helft van de groep werd de verkeerde kant opgestuurd namelijk een verdieping lager waar de aankomsthal zich bevond. Ik en de overige achtergebleven medereizigers gingen zelf op onderzoek uit. In mijn reispapieren stond de vertrekhal C en D. Uiteindelijk hebben we de juiste vertrekhal gevonden namelijk vertrekhal A. Door dit zoeken hoefden wij dus niet meer zo lang te wachten bij de incheckbalie. Bij de incheckbalie heb ik nog verzocht om een plekje aan het raam of aan het gangpad. Dit was helaas niet mogelijk. Sterker nog het vliegtuig bleek overboekt te zijn en aan een aantal mensen was al gevraagd of men genegen was om met een latere vlucht mee te vliegen.

De geplande vertrektijd is 20:25 uur vanuit Denpasar op Balie. De aankomsttijd in Amsterdam is om 8:20 uur de volgende dag met een tussenstop in Medan(Sumatra). De tussenstop van ongeveer 45 minuten is geen overstap dus we kunnen blijven zitten in het vliegtuig. In het vliegtuig had ik een plek in de middelste rij. Toen ik daar wilde gaan zitten bleek dat een man uit onze groep ook in de middelste rij aan het gangpad zat en zijn vrouw aan het gangpad aan de overliggende zijde. We hebben toen geruild zodat het echtpaar weer bij elkaar kon zitten en ik een mooi plekje aan het gangpad kreeg. Zoals altijd lost zich alles vanzelf op.

De vlucht verliep voorspoedig doordat ik al snel in slaap viel. Tot dat om omstreeks twee uur in de nacht, plaatselijke tijd van Balie, het eten werd gebracht. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het tijdverschil. De tijd op Bali is namelijk zeven uur vroeger dan in Nederland. Ik kon kiezen tussen een Indonesisch gerecht of westerse kost. Uiteraard werd het Indonesische eten weliswaar zonder saté maar wel zo lekker. Even een half uurtje een film kijken en vervolgens weer in slaap vallen. De landing op Schiphol onze thuishaven verliep vlekkeloos.

De pascontrole verliep ook snel ten opzichte van als je terugkomt met een A380 van de Emirates. Na het ophalen van de koffers namen we hartelijk afscheid van iedereen. We hadden geen kleine, maar wel een fantastische groep. Ik ben ze heel dankbaar voor hun gezelligheid en vriendschap. Ik kon nog mooi om 10:00 uur de trein richting Nijmegen pakken. Ik had een plaatsje in een coupe waar vier zitbanken waren. De enige passagier was een jonge dame die tegenover mij zat. Ook in de trein voelde het niet warm vooral toen de conducteur langs kwam. Niet alleen om het treinkaartje te controleren maar vooral dat hij vertelde dat de koffer niet in het gangpad mocht staan. Er zou wel eens een oudere dame kunnen komen die er dan met veel moeite langs zou kunnen. Deze trein van 10:00 uur was zo goed als leeg terwijl ik ook bewust gekozen had voor dit treinstel waar slecht vier zitbanken in zaten. Op mijn vraag waar ik dan wel in deze "Schipholtrein" mijn koffer kon plaatsen kreeg ik geen antwoord. Of te wel zoek het maar uit. In de Duitse treinen die de verbinding vormen met een vliegveld daar zitten speciale rekken waar men de koffer in kwijt kan worden.
Welkom terug in Nederland.