Laatste nieuws

Dinsdag 2 juni Kandy

Ik heb mijn wekker gezet op 5:00 uur. Midden in de nacht werd ik wakker. Op mijn horloge zag ik dat het pas 3:00 uur was. Dat gaf een heerlijk gevoel om nog twee uurtjes verder te kunnen slapen. Om 5:00 uur liep de wekker af en ik moet eerlijk bekennen dat ik zonder de wekker van de iPhone niet wakker was geworden. Snel was het scheren, douchen en aankleden. Net met de schoenen aan doen ging de telefoon van het hotel. De man vroeg of ik het ontbijtpakketje kwam ophalen en of ik ook ging uitchecken. Hem verteld dat ik niet ging uitchecken en dat het mijn bedoeling was vanavond terug te komen. Vijf over half zes ging ik bij het hotel weg met een tuk tuk. Toen ik de ritprijs had afgesproken vroeg hij ineens of het goed was of zijn broer en schoonzus ook mee konden naar het busstation. Ja, wat zeg je dan. De hoofdstraten leken nog als uitgestorven en de straat werd bewoond door slechts enkele honden. Net voor zes uur kwamen we aan bij het busstation. Mijn bus was snel gevonden maar maakte nog geen aanstalten om te vertrekken. Kennelijk wacht men net zo lang tot dat de bus redelijk gevuld is. Deze wachttijd heb ik mooi benut om het eerste stukje alvast te schrijven. De bus vertrok om half zeven en als eerste werd het vliegveld aangedaan. Ook hier was het weer even wachten. Ik dacht nog even aan Dulani die hier ook werkt maar op dit moment in Anaradhapura is. Zij geeft daar lessen eerste hulp aan kinderen. Verder ging het en de bus stroomde onderweg voller en voller. Uiteindelijk was het gehele gangpad gevuld met mensen. Dat is dus het grote voordeel dat wanneer je bij een busstation opstapt je gewoonlijk altijd plaats hebt. Het was een lange tocht naar Kandy van zo’n drie en een half uur. Althans dat dacht ik want de Peranenia botanische tuin ligt zo’n 6 a 8 kilometer voor Kandy. ‘s-morgens had ik de conducteur 1000 rupies gegeven. The balance, het wisselgeld zou ik tijdens de rit krijgen. Omdat we nu vlak bij mijn uitstap-plaats waren heb ik er maar naar gevraagd. Ik Kreeg het zonder enig probleem. De bus stopte precies voor de ingang. Tien over half tien was ik binnen in het park. Sommige plekken kon ik mij nog goed herinneren van deze tuin. Het heeft toentertijdh zo’n geweldige indruk op mij achtergelaten dat ik hier nogmaals naar toe wilde. Ook was er een hangbrug over de Kelani ganga. Ganga betekent rivier. Gezien het draagvermogen mochten er nooit meer dan acht personen op de brug staan. In 1999 was deze brug voor het publiek gesloten i.v.m. onderhoud. Een bewaker hield een toeziend oog op het geheel en omdat het nogal druk was werden de mensen al snel middels een fluitje teruggefloten. Het was een erg smal bruggetje en een westerling en een Sri Lankaan kunnen elkaar hierop nauwelijks passeren. Bij mij ging dat in ieder geval erg moeilijk maar dat lag meer aan mijn gevulde rugzak zal ik maar zeggen. Midden op de brug begon een jonge dame te springen, ja en toen had ik ineens bewegende beelden op mijn camera. Ik heb aan dit tuinbezoek een geweldige dag beleefd vele bloemen en zelfs vleermuizen, vliegende honden worden ze hier ook nog genoemd. Op een mooi plekje zaten op het gazon in de schaduw onder van allerlei mooie bomen een aantal jonge stelletjes. Ze zaten alleen maar knus tegen elkaar. Plotseling komt er een bewaker te fluiten op zijn fluitje dat alle stelletjes weg moesten van deze voor hun zo mooie plek. Ik sprak de man hierop later aan want op het moment dat hij begon te fluiten wilde ik hier zelf ook al even uitrusten. De man vertelde dat er ook veel jonge kinderen in het park waren en dat dat niet zo geschikt was voor deze kinderen om stelletjes zo te zien zitten. Ik heb hierop maar niets gezegd omdat ik het zelf wel een mooi en knus gezicht vond. De orchideeën-kas was oil heel mooi om te zien. Na de botanische tuin heb ik om ongeveer drie uur nog even de bus naar Kandy genomen. Vandaag werd er een boedistich feest gevierd. Dan wordt er altijd drinken en eten uitgedeeld. Zo zag ik vanuit de bus bij een winkeltje een hele lange rij wachtende mensen staan. Vier mensen waren ijs in een hoorntje aan het scheppen. Dat er ijs wordt uitgedeeld dat had ik ook nog nooit eerder gezien. Bij de tempel van de tand ben ik uitgestapt. Hier was het door dit feest van Boedha heel erg druk. Ik ben de tempel van de tand dan ook niet meer ingegaan omdat ik dan veel te lang moest wachten. Ik ben wel het terrein voor het tempelcomplex opgegaan. Ook hier weer een strenge veiligheidscontroles en mijn rugzak werd bij wijze van spreken helemaal op de kop gezet. Geen probleem mee. Er waren heel veel bloemenstalletjes met lotusbloemen die er werden verkocht. Heel kleurrijk allemaal. Zo langzaam aan werd het tijd om weer richting hotel te gaan. Ik heb nu maar eens voor de trein gekozen. Een kaartje tweede klas was niet meer te koop dus werd het eerste klas. Ik was er om half drie en de trein zou om drie uur vertrekken. Mooi afgepast dus. De rit kostte wel 1400 rupies. Voor mijn doen wel veel. De eerste klas was voorzien van airco en dat was regelrecht een ramp. De airco gaf namelijk een temperatuur aan van 16 graden en ik had het steenkoud. zat echt de hele reis van 2,5 uur te kleumen. Dit is dus niet voor herhaling vatbaar. Liever de natuurlijke ventilatie in de bus. Het was inderdaad een luxe trein “de Express”. Iedereen kreeg een verfrissingsdoekje. Ook werd er een kartonnen doosje uitgedeeld met daarin twee overheerlijke koeken. Ook thee en koffie en een flesje drinkwater. Maar zelf had ik liever dat de airco kapot zou gaan maar dat deed hij niet. Aangekomen in Colombo Fort treinstation was het even zoeken naar de highway Express bus die me naar Negombo zou brengen. Hier zit dan ook wel airco in maar is voor mij een betere draagbare temperatuur. Kon de bus niet zo gauw vinden en omdat het iets begon te druppelen heb ik het toch maar even gevraagd. Het antwoord wat ik kreeg was “Outer site”. Ja welke Outer site. Vervolgens vroeg ik hem maar welke richting het op was. Hier kwam ik bij een drukke weg met voor het eerst een voetgangersoversteekplaats met lichten. Bleek dat de man bedoelde aan de andere kant van de grote weg. Zal wel weer aan mijn steenkolenengels hebben gelegen. Met deze bus die al klaar stond en binnen de vijf minuten vertrok kwam ik om 19:05 aan in Negombo busstation. Hier weer bus 905 Kolchikade genomen waar ik op dit moment van schrijven met ronkende motor en vieze uitlaatgassen staat te wachten op meerdere passagiers. Om 20:00 kwam ik aan bij mijn hotel. Ga eerst lekker douchen en daarna eten. Al met al weer een geslaagde dag.

Peradeniya vanuit vogelvlucht

5 Reacties op Dinsdag 2 juni Kandy

1. Hallo Stef, ik heb de foto,s bekeken die je nog op de vorige dagen erbij op gezet hebt. Leuk allemaal!
    Geniet nog van de dagen die nog komen gaan! Het schiet nu al aardig op. Liefs mij.

2. Hoi Stef, de botanische tuin blijft heel mooi om weer te bezoeken. Het is ook prachtig daar! Ik heb net nog de foto,s bekeken die je op de site hebt gezet. Ontzettend mooi! Morgen weer een mooie dag toegewenst en geniet ervan!
    Liefs Tiny.

• Ik heb de andere dagen zover het kon ook nog aangevuld met foto’s Tiny. Eigenlijk heb ik meer gefilmd

3. Elise Wassing Wanders // 2 juni 2015 op 22:39 //

Hoi Stef, prachtige foto’s! En zo te lezen heb je weer een hele mooie dag beleefd! Ben je nog niet verkouden door de airco? Hopelijk niet! Groetjes, Elise

• Door de airco in de trein is mijn hele stem dichtgeslagen. Op de kamer alleen de eerste twee dagen de airco af en toe aan gehad. Voorlopig geen trein meer hier. Groetjes Stef

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.