Laatste nieuws

Maandag 21 oktober 2019

Vanmorgen weer vroeg uit de veren te weten 5:00 uur in de morgen. Met Tiny had ik wederom afgesproken dat zij mij voor de zekerheid zou bellen. In Nederland is het dan 24:00 uur. Voor haar natuurlijk veel te laat om naar bed te gaan en voor mij veel te vroeg om op te staan. Voor haar zeker te laat omdat het bedrijf dat de zonnepanelen heeft geïnstalleerd er al om 8:00 zal zijn om te zorgen dat de lekkage wordt verholpen. Na het ontbijt zou de bus om half zeven vertrekken om ons naar het treinstation van Yogakarta te brengen. De trein vertrekt pas om 7:45 uur maar we hebben de tijd nodig vanwege de files die er zijn. De reisgids moet zorgen dat alle mensen er op tijd zijn omdat de trein optijd vertrekt en alle plaatsen gereserveerd zijn. Toch misten wij nog twee medereizigers. Deze gingen er van uit dat we om kwart voor zeven zouden vertrekken. Hierdoor werd onze reisleider erg gespannen. Op de maandagmorgen wordt er op de scholen een appel gehouden waarbij de vlag wordt gehesen. Al rijdend kwamen we langs diverse scholen waar de leerlingen, met bij elke school andere uniformen, netjes in het gelid klaarstaan voor het appel. Volgens de reisleider is het zo, dat wanneer een leerling te laat op het appel verschijnt hij die dag niet mee mag doen met de lessen en hij de hele dag in een schrift strafregels moet gaan schrijven. Na drie keer te laat komen worden de ouders ontbonden. Doordat we enigszins te laat vetrokken zijn probeerde de chauffeur enigszins binnendoor te rijden. Dit lukte soms niet al te goed. Of de weg was afgezet door de politie vanwege files. Of de chauffeur kon in de smalle straatjes nog maar amper de bocht nemen. Rakelings ging het dan ook langs takken van bomen waarbij ik soms automatisch wegdook. Uiteindelijk kwamen we ruim op tijd aan bij het station. De treinreis met de Malioboro expres gaat van yogikarta naar Malang en zal 8,5 uur duren.

Deze treinreis loopt voor het grootste gedeelte door Oost Java met als hoofdstad Surabaya. Hierbij passeren we ook de bekende rivier Bengawan Solo, de langste rivier van Midden Java en ook de Brantas rivier van Oost Java. Onderweg hebben we uitzicht op velden met rijst, cassava, suikerriet, bananen, mais, rubber, tabak, en teak. Om 7:53 uur passeren we het Kalasan Hindoe Tempelcomplex en omstreeks 8:00 uur kunnen we in de verte ook actieve vulcanen zien van o.a. de Merapi en Merbabu.
Om 8:10 stoppen we bij het eerste station te weten Klaten.
Klaten is bekend om zijn suikerrietfabriek Gongdang Winangun opgericht in 1860.
De tabak met vooral dekbladeden voor sigaren en de bekendste mebelindustrie van midden Java.
Wij rijden verder naar Solo en passeren het dorp Delanggu dat bekend is door zijn lekkere en aromatische rijstsoort Rjolele.
Omstreeks 8:35 stopt de trein in Solo. Hier zijn de paleizen van Sultan Pakubuwono. 15 kilometer ten noorden van Solo, in Sangiran, is een centrum van prehkstorisch onderzoek. Veel fossielen van voorhistorische mensen en dkeren zijn hier gevonden. Ook de schedelvan de homo erectus. Om 9:40 treinstop in Kedunggalar. Hier is een wisselstation voor de trein van Surabaya naar Merak. Om 10:35 komen we aan in de stad Madium. Hier stopten we ongeveer 10 minuten. Madium is een van de grote steden in de provincie Oost Java en ligt aan de voet van de Wilis berg, ongeveer 160 kilometer ten zuid westen van Surabaya. Omstreeks 11:30 uur komen we aan in de stad Nganjuk. Hier zijn 566 ha aan teakplantages. Omstreeks 12:55 komen we aan in de stad Kediri. Deze stad met zijn 500.000 inwoners ligt aan de voet van de Kelud berg. In het jaar 1222 was dit de hoofdstad van het koninkrijk Kedkri. Omstreeks 14:50 uur rijden we ook door twee tunnels. Om 15:15 uur aankomst Kepanjan. Dit is een industriestad en ligt 20 kilometer ten zuiden van Malang onze eindbestemming voor vandaag. Hier in de buurt is de tweede hoogste vulkaan van Oost Java, de hoogste vulcaan van Java. Het is de Semeru met een hoogte van 3.676 meter boven de zeespiegel.
Om 15:45 uur arriveren we uiteindelijk in Malang. Voordat de bus richting hotel gingen hebben we eerst een sightseeing gehad van de chauffeur en een leuke uitleg van onze reisleider.
We overnachten hier voor twee nachten. Schuin aan de overkant van het hotel zit een piza-restaurant. De piza die ik had uitgezocht was heerlijk. Vannacht om 01.00 uur gaat een groep van 16 personen de zonsopgang bij de Bromo Krater bekijken. Dus net iets meer dan de helft van onze groep. Ik zelf ga niet mee, wil het na de lange treinreis en dat we overmorgen wederom om 05.00 uur gewekt worden even wat rustiger aandoen.

1 Reactie op Maandag 21 oktober 2019

1. Hallo Stef, alweer een leuk verhaal geschreven!! Nu wachten op de foto’s kan niet wachten!
    Liefs

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.