Laatste nieuws

Zaterdag 26 oktober 2019

Om 8:00 uur gaan wij vandaag op tour.

Allereerst gingen we naar het hotel waar Sofie en Kelly verblijven. Vervolgens werden nog twee andere Nederlanders opgehaald bij het kantoor van Kras/Tui in Denpassar. De reis gaat allereerst naar een dansvoorstelling van de Barong- en Kintamani dans in Batubulan. De opvoering in de tempel maakt de Barong dans tot een bijzondere ervaring. De dans wordt in de ochtend opgevoerd, voordat het te warm wordt, maar ik vermoed dat de dansers het in hun kostuums erg heet hadden. De muziek klinkt eerst exotisch, maar voor mij werd het monotoon. De hal met zitplaatsen is fatsoenlijk.

Batubulan is een plaats ten noordoosten van Denpasar op het eiland Bali. Dit kunstzinnige dorp ligt op ongeveer 8 km van Denpasar stad en het bestond vroeger uit drie kleinere plaatsjes: Desa Adat Tegal Tamu, Desa Adat Jero Kuta en Desa Adat Delod Tukad. De naam van Batubulan is afkomstig van twee woorden: Batu en Bulan (maan en steen).

In Batubulan zijn veel galeries en andere kunstwinkeltjes. Er worden verschillende beelden, zoals Ganesha, Boeddha's, de goden en godinnen, en andere mythische figuren te koop aangeboden. Niet alleen van kunstvoorwerpen van steen vind je in dit dorp. Er zijn ook vele andere ambachtslieden met voorwerpen uit houtsnijwerk en bamboe.
In Batubulan zijn echter veel werkplaatsen, waar stenen beelden worden gemaakt van vulkanische as, de zogenaamde 'Paras'. Het lijkt op puimsteen; het is zacht en verrassend licht. Ook lijkt deze steensoort snel oud, zodat het 'oude' werk misschien enkele jaren oud is, in plaats van eeuwen oud.
Het op Bali veel wordt gebruikt voor het maken van beeldhouwwerken voor tempels uit Batubulan.
Batubulan is dus een centrum voor het maken van 'antiek', maar ook van textiel en houtwerk. Het heeft tal van ambachtelijke winkels.

Verder gaat het naar het dorpje Mas waar we een houtsnijwerk fabriek bezoeken. Hier kregen we een korte uitleg over de houtsoorten die hier gebruikt worden. Een aantal mensen waren hier aan het werk met allerlei soorten beitels. Het is echt gericht op het toerisme. Er was een welkomstdrankje maar de prijzen waren oh zo hoog. De plaats ligt zo'n zes kilometer ten zuiden van het kunstenaarsdorp Ubud. Mas is vooral bekend om zijn houtsnijwerk en maskermakers. In het dorp werd in 1966 de 'Mask Carvert Art Gallery' opgericht door de priester en kunstenaar Ida Bagus Sutarja (25 november 1934 – 2 januari 2002), die in Mas geboren is, en zijn vrouw Ida Ayu Madri. Hun twaalf kinderen werden allen artiest. In het dorp bevinden zich ook de Nyana & Tilem Gallery en de Adil Gallery.

Bezoek aan een koffiebranderij waar we de beroemde Luwak koffie proeven. Dit is de duurste koffie ter wereld. De koffiebonen worden opgegeten door civit katten. Luwak genoemd, die alleen de beste bonen opeten.

De beestjes poepen deze weer uit en dat heet het fermentatieproces. Hierna worden ze gewassen, gepeld en gebrand.

Tijd voor de lunch in een mooi panorama restaurant aan de voet van de Baturvulkaan. De Gunung Batur, vlak bij het Danau Batur (Baturmeer), is 1717 meter hoog met een krater van 180 meter diep. Hier was een lopend buffet met vele mogelijkheden. Vanaf mijn eetplekje had je een geweldig uitzicht over het Batur meer en niet te vergeten de vulkaan. In 2014 is deze vulkaan nog voor het laatst actief geweest. Na de lunch zijn we verder gegaan heuvel afwaarts naar het heilige tempelcomplex Tirta Empul.

Hier kregen we een uurtje de tijd tot half vijf om dit mooie complex te verkennen. Iedereen kreeg bij de ingang een sari om. De afspraak was om ons om half vijf te verzamelen bij de grote boom. Toen ik daar echter aankwam was er niemand. Had ik dan toch de tijd niet goed gehoord om ons te verzamelen om half vijf?

Drie minuten over half vijf zag ik plotsklaps onze reisleider. Het tijdstip en de plek voor het verzamelen had ik goed doch de overige medereizigers hadden alles veel eerder bekeken en waren toen teruggelopen naar de bus. Kennelijk was mijn interesse voor deze plek wat meer dan bij de overige medereizigers het geval was. In gesprek komen en samen op de foto met lokale bevolking blijf ik nog steeds leuk vinden.

PURA TIRTA EMPUL
De Pura Tirta Empul is een Hindoeistische tempel, gebouwd in het jaar 962 ten tijde van de Warmadewadynastie. De tempel is bekend vanwege haar heilig water dat uit een nabijgelegen bron komt. Volgens overlevering is de heilige bron gemaakt door de god Indra en heeft het genezende eigenschappen. De bron wordt zodoende gebruikt voor reinigingsrituelen. Balinezen komen hier om te baden en zichzelf geestelijk en lichamelijk te reinigen.
De belangrijkste attractie is een lange rechthoekige zwembad, dat via 12 fonteinen met heilige bronwater wordt gevuld. Aanbidders maken eerst een offer bij de tempel, en klimmen dan in het grote zwembad om er te baden en te bidden. Velen verzamelen heilige water in flessen om dit mee naar huis te nemen.

Op de terugweg zagen we naast een huidige brug nog de oude brug liggen die ooit door ons Nederlanders is gebouwd.

De gehele dag was het hier 31 graden met een gevoelstemperatuur van 35 graden. We waren omstreeks zeven uur weer terug in ons hotel.

2 Reacties op Zaterdag 26 oktober 2019

1. Mooi om te lezen Stef. Wat zie ik veel bekende dingen in je verslag staan lopendbuffet bij de vulkaan en de tempels. Ook bij een soort waterbad waar je je gezicht en handen nat kan maken. Daar is toendertijd Erica Terpstra geweest. Super mooi.

• Hoi Carla. In het waterbad kon je helemaal in dus niet alleen het gezicht en de handen. Groetjes

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.